Jak sprawić, by zespół wytrwale dążył do wspólnego celu?

Niedawno pewien konsultant pracował z piętnastoosobowym zespołem kierowniczym dużej korporacji, który miał problem z osiągnięciem swoich najważniejszych celów. Pomimo wielu spotkań i komunikatów, liderzy czuli, że brak zaangażowania i spójnej wizji wśród pracowników przeszkadza im w realizacji planów.

Konsultant postanowił przeprowadzić prosty eksperyment: poprosił każdego z członków zarządu o zapisanie trzech najważniejszych celów organizacji. Okazało się, że nikt nie miał tych samych odpowiedzi, mimo że to oni sami opracowali te cele. To doświadczenie uświadomiło im, że jeśli oni sami nie są pewni celów, to tym bardziej ich pracownicy będą mieli z tym problem.

To dość powszechny problem: jeśli członkowie zespołu mają różne wyobrażenia na temat celów organizacji, to energia, która mogłaby być skierowana na wspólne działanie, zostaje rozproszona.

Jako lider masz dwa główne zadania, aby zespół mógł skutecznie dążyć do wspólnego celu

  1. Upewnij się, że wszyscy dokładnie wiedzą, jaki jest cel.
  2. Upewnij się, że wszyscy współpracują, aby go osiągnąć.

Brzmi prosto: jesteś tu, a chcesz dotrzeć tam. Spraw, by cały zespół pracował razem, aby to się stało.

Oczywiście, to dużo bardziej skomplikowane. Ale jeśli opanujesz te dwa podstawowe kroki zgrywania zespołu wokół celu, jesteś na szybkiej drodze do sukcesu.

Szkolenia FranklinCovey

Zapytaj o szkolenia zamknięte dla liderów, menadżerów i zespołów.

Skontaktuj się z nami

1. Przekaż cel jasno

Niezależnie od tego, czy cel zespołu został ustalony odgórnie, czy tworzysz go razem z zespołem, uzyskaj ich wkład od samego początku.  Im więcej członkowie zespołu mają do powiedzenia na temat kierunku działań, tym większe poczucie przynależności i zaangażowania będą czuli.

Zorganizuj „sesję klarowności”, aby wszyscy byli na tej samej stronie. Zadawaj kluczowe pytania dotyczące celu bez narzucania gotowych odpowiedzi. Pozwól im dzielić się swoimi myślami na pytania takie jak:

  • Ktoś pyta Cię, „Czym zajmuje się twoja firma?” Co byś odpowiedział?
  • Jak to robimy?
  • Dla kogo to robimy?
  • Jaką wartość dostarczamy?

Następnie badaj te kwestie za pomocą dodatkowych pytań i rejestruj ich pomysły. Nie ma dobrych ani złych odpowiedzi; chodzi o osiągnięcie zrozumienia w zespole. To stanowi fundament do rozmowy o konkretnym celu, ponieważ pracownicy widzą kontekst. Często komunikuj się w ten sposób, aby dopracowywać każdy cel w miarę zmieniających się okoliczności.

2. Spraw, aby zespół współpracował

Ludzie są bardziej zmotywowani, gdy „dlaczego” stojące za celem jest dla nich jasne, a oni sami mogą wpływać na sposób realizacji tego celu. Zamiast narzucać gotowe rozwiązania, pozwól zespołowi współpracować i wspólnie znaleźć najlepsze ścieżki do osiągnięcia celu.

Przedstaw cel tak, jak go rozumiesz, a następnie wspólnie zdecydujcie, jakie może on mieć znaczenie dla tego zespołu. Angażuj wszystkich, nawet te osoby, które na co dzień są cichsze, ale mają wartościowe przemyślenia. Wspólne tworzenie planów działania zwiększy zaangażowanie i chęć do pracy nad celem.

Efekt? Będą bardziej zmotywowani do osiągnięcia celu, gdy będą zaangażowani w proces pracy zespołowej, który sami stworzyli.

Jak mówi przysłowie: „Jeśli chcesz iść szybko, idź sam. Jeśli chcesz zajść daleko, idź razem”.

Stosując te dwie podstawowe zasady, zbudujesz zespół, który wspólnie dąży do wspólnego celu i osiągnie oczekiwane efekty.

Niezbędnik każdego lidera

Poznaj 6 zasad, które pomogą Ci zostać efektywnym liderem.

Pobierz bezpłatny poradnik

Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami