Ekonomia Zaufania
Ekonomia Zaufania
Kiedy w jednym z polskich banków klienci zaczęli się uskarżać na liczbę dokumentów niezbędnych do uzyskania kredytu konsumpcyjnego, jego szefowie zaczęli się przyglądać całej procedurze. Podliczono, że koszty braku zaufania ponoszone z tego tytułu są wyższe niż zysk z udzielonych kredytów. W efekcie – procedurę uproszczono, część pracowników przeniesiono do innych działów, klienci szybciej dostawali kredyty, a koszty zmalały.
Matematyczny wzór
Dziś coraz więcej firm zastanawia się, jak z jednej strony ograniczyć koszty prowadzenia działań, a z drugiej, jak zwiększyć zaufanie do swoich pracowników i klientów do firmy. Jest to o tyle istotne, że aż 48 proc. Badanych przyznaje, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie kupiło produktu lub nie skorzystało z usługi firmy, której nie ufa. Jak wynika z badania Edelman Trust Barometer nie lepiej jest z zaufaniem do polskich firm. Wynosi ono jedynie 56%. Ale taka sytuacja dotyczy nie tylko Polski. Na całym świecie zaufanie do biznesu spadło do 53 proc., a w Polsce aż do 38%. Tymczasem, jak przekonują eksperci, kwestia zaufania to ukryta zmienna, która w sposób bezpośredni wpływa na osiągane przez firmy wyniki, w tym także na poziom generowanych przez nie oszczędności. Jeżeli firma cieszy się zaufaniem, to mniejsze jest także prawdopodobieństwo, że odbiorcy uwierzą w negatywną informację na jej temat.
W przeciwnym wypadku niewygodny fakt podany do wiadomości publicznej zostanie zapamiętany i przyjęty jako prawdziwy przez ponad połowę (57 proc.) odbiorców i to już za pierwszym razem. A tylko 15 proc. Uwierzy w informacje pozytywne. Jak w takim razie buduje się zaufanie?
13 zachowań
Jak wskazuje Stephen M.R. Covey w książce „Szybkość zaufania” – jak dzięki zaufaniu przyspieszyć sukces w biznesie” należy to robić krok po kroku, zaczynając od budowy zaufania do siebie (rozumianego w tym przypadku jako wiarygodność), w relacjach (konsekwencja), w organizacjach (dostosowanie struktury), na rynku (reputacja) i w społeczeństwie. Autorzy proponują również 13 zachowań, które w sposób precyzyjny pokazują, jak budować zaufanie:
- Mów wprost. Nazywaj rzeczy po imieniu. Posługuj się prostym i zrozumiałym językiem. Nie przeinaczaj faktów. Informuj, jakie jest twoje stanowisko w danej sprawie.
- Okazuj szacunek. Traktuj innych z godnością, a zwłaszcza tych, którzy nic dla Ciebie nie mogą zrobić. Nie udawaj.
- Dbaj o przejrzystość. Bądź otwarty i autentyczny. Nie ukrywaj informacji.
- Naprawiaj błędy. Przepraszaj szybko. Nie staraj się tuszować swoich błędów. Zrekompensuj stratę, gdy to możliwe.
- Okazuj lojalność. Doceniaj wkład innych. Nie obgaduj. Mów o innych, tak jakby byli obecni podczas rozmowy. Nie ujawniaj informacji poufnych.
- Wykazuj się rezultatami. Realizuj projekty na czas i trzymaj się budżetu. Nie obiecuj za wiele. Nie usprawiedliwiaj się, kiedy czegoś nie zrobiłeś.
- Rozwijaj się. Stale zdobywaj nowe umiejętności. Działaj także na podstawie informacji zwrotnych, które otrzymujesz. I naucz się za nie dziękować.
- Stawaj do konfrontacji z rzeczywistością. Podchodź otwarcie do trudnych spraw. Wyjaśniaj niedopowiedzenia. Nie uciekaj od problemów. Nie chowaj głowy w piasek.
- Precyzuj swoje oczekiwania. Rozmawiaj o nich, bo różnie mogą być one rozumiane. Uzasadniaj swoje prośby, a jeśli zajdzie taka potrzeba i będzie taka możliwość – negocjuj.
- Przejmuj odpowiedzialność. Mów jasno i nie wymiguj się od odpowiedzialności. Nie wytykaj innych palcami, gdy coś nie idzie zgodnie z planem.
- Po pierwsze – słuchaj. Nie zakładaj, że wiesz, co jest najważniejsze dla drugiej strony. Nie zakładaj, że znasz odpowiedzi na wszystkie pytania. Posłuchaj, zanim się odezwiesz. Spróbuj najpierw zrozumieć, co ktoś próbuje powiedzieć.
- Wywiązuj się ze zobowiązań. Mów, co zamierzasz zrobić, a potem rób to. Dotrzymuj obietnic.
- Obdarzaj zaufaniem tych, którzy na nie zasłużyli. Tym, którzy na nie jeszcze pracują, ufaj warunkowo. Bierz wówczas pod uwagę sytuację, uwzględniaj ryzyko oraz charakter i kompetencje danej osoby. Podstawą – w każdym z tych przypadków – jest, rozwój określonych cech charakteru i kompetencji. Firma BestBuy odnotowała poprawę wydajności pracy o 35 proc., po tym jak pracownikom pozwolono pracować kiedy, gdzie i jak chcą – pod warunkiem, że praca zostanie wykonana. Iwona Kiwerska, master trener we FranklinCovey przekonuje: Coraz częściej mówi się wprost o tzw. ekonomii zaufania, która sprowadza budowanie zaufania do procesu – przewidywalnego i możliwego do zapisania w formie matematycznego wzoru. Reguła, która nim rządzi jest jedna: im wyższy poziom zaufania, tym niższe koszty działań i tym szybciej realizowane są wszelkie projekty.
tel. (+48) 22 824 11 28,
e-mail: office@franklincovey.pl
Chcesz dowiedzieć się więcej o zarządzaniu strategicznym?
Zapoznaj się z książką The 4 Disciplines of Execution (EN)
Studium przypadku – Marriott (EN)