Kultura skutecznej realizacji celów



Kultura skutecznej realizacji celów

Jim Loehr, Tony Schwartz

 

Jesli firma nie osiaga swoich celów w 70 proc. Przypadków przyczyna nie jest błedna strategia, ale nieskuteczność wdrożenia. Prezesi firm przyznaja w badaniach, że skutecznosc realizacji celów, jest ich największym zmartwieniem. Ponad 90 proc. z nich doswiadczyło porażki starajac sie wdrożyc strategie.

 

Jak upadają strategie

Kiedy zarząd ogłasza cele oraz strategię dla organizacji zewsząd słychać zwykle głosy uznania i poparcia. Menadżerowie, nierzadko również szeregowi pracownicy, deklarują zaangażowanie w realizację nowej strategii. Niestety tuż po jej ogłoszeniu okazuje się, że większość z tych ludzi po prostu wraca do swoich codziennych zajęć nie robiąc zupełnie nic, co mogłoby przybliżyć ich firmę do realizacji celów. Wpadają w wir codzienności. Połowa z nich nawet nie rozumie, na czym dokładnie polega nowa strategia. Spośród tych, którzy rozumieją, tylko część wie, co dokładnie ma robić, żeby firma osiągnęła swoje cele. Nieliczni spośród nich faktycznie to robią, lecz głównie dlatego, że im za to płacą. Garstka zaangażowanych, którzy faktycznie rozumieją cele przedsiębiorstwa i robią to co trzeba, żeby je osiągnąć, rzadko jest w stanie zmienić całą firmą i zrealizować jej strategię. Badanie McKinsey i FranklinCovey wyodrębniło 6 czynników, które determinują skuteczność realizacji celów przedsiębiorstwa. Na ich podstawie firma FranklinCovey opracowała badanie xQ™(Execution Quotient), które pozwala zmierzyć zdolność organizacji do realizacji celów oraz precyzyjnie wyznaczyć obszary wymagające doskonalenia.

 

Utracony potencjał

Badania xQ™ dowodzą, że w polskich przedsiębiorstwach na realizacji najważniejszych celów koncentruje się w pełni średnio 10 proc. pracowników. Gdyby taką skuteczność realizacji celów osiągała drużyna piłkarska to zaledwie dwóch jej zawodników wiedziałoby, którą bramkę powinni atakować, a tylko jeden starałby się faktycznie dryblować i strzelać gole. Jednocześnie cały skład dysponowałby jedynie dwoma kompletami wyposażenia sportowego do podziału na 11 zawodników. Wartość xQ™ dla polskich firm wynosi 59 proc – wykorzystują niewiele ponad połowę swojego potencjału skutecznej realizacji.

 

4 Dyscypliny realizacji

We wdrażaniu odpowiedniej kultury organizacyjniej pomaga unikalna metodologia opracowana przez firmę FranklinCovey: 4 Dyscypliny realizacji. Zestaw czterech praktyk menedżerskich stosowanych systematycznie w całej organizacji sprawia, że założenia strategiczne przyjęte na najwyższym szczeblu są realizowane na wszystkich poziomach, aż po szeregowych pracowników. Dzięki 4 Dyscyplinom stale wzmacniane są czynniki skutecznej realizacji: znajomość celów, zaangażowanie w ich realizację, przelożenie celów firmy na codzienne działania zawodowe, wsparcie organizacji dla celowych działań pracowników, synergia i wreszcie indywidualne poczucie odpowiedzialności za realizację celów. Metodę wdrażania kultury 4 Dyscyplin realizacji opracowała firma FranklinCovey. Trafność metody opracowanej przez firm FranklinCovey została potwierdzona w tysiącach wdrożeń na całym świecie. W Polsce projekty rozwijające zdolność przedsiębiorstw do skutecznej realizacji celów, strategii i projektów wdrożeniowych prowadzą konsultanci FranklinCovey.


Chcesz dowiedzieć się więcej o zarządzaniu strategicznym?


Zapoznaj się z książką The 4 Disciplines of Execution (EN)


Studium przypadku – Marriott (EN)