Trener prowadzący – JERZY PIEKARSKI
Czego się nauczysz:
4 kluczowych ról współczesnego lidera, wyłonionych w odpowiedzi na najważniejsze wyzwania, z którymi mierzą się obecnie organizacje:
- Wzbudzanie zaufania stanowi fundament przywództwa i emanuje na zewnątrz. Zaufanie jest budowane w oparciu o charakter i kompetencje lidera, to one składają się na jego wiarygodność. Tylko wiarygodni liderzy poprzez prezentowanie pożądanych wartości i zachowań mają wpływ na kształtowanie zwycięskiej kultury organizacyjnej.
- Umiejętność tworzenia wizji jest przejawem odwagi, ambicji i kreatywności. Przekonująca komunikacja strategii oraz dbanie o to, by wizja i strategia były znane wszystkim bez wyjątku – są szczególnie istotne w momencie przechodzenia organizacji przez zmianę. Skuteczni liderzy potrafią zmieniać oponentów zmiany w jej zwolenników.
- Realizacja strategii – to przełożenie stworzonej wizji na działanie, skupiając się na priorytetach i wprowadzając procesy i systemy, które wspierają zespoły w wykonywaniu zadań prowadzących do założonego celu.
- Rozwijanie potencjału polega między innymi na zmianie paradygmatów. Wielcy liderzy postrzegają ludzi jako niepodzielne jednostki, z natury uzdolnione. W tej roli przechodzimy od wskazywania i naprawiania do budowania i rozwijania przywództwa w innych.
W programie:
Dzień 1: 9:00-17:00 Lunch: 13:00-14:00 | Wprowadzenie Omówienie przykładów i cech wyjątkowych liderów. Zastanowienie się nad stwierdzeniem, że przywództwo jest kwestią wyboru, a nie stanowiska. To umiejętność, którą można nabyć. Wymaga zmiany i ciągłego rozwoju. Jego istotą jest wywieranie wpływu – osiąganie wyników dzięki innym ludziom Rola 1. Wzbudzaj zaufanie - W jaki sposób budujemy zaufanie w zespole?
- Ocena własnej wiarygodności, mocne strony oraz obszary, które wymagają doskonalenia (Będę kontynuować…Zacznę…Przestanę).
- Działania wzmacniające naszą wiarygodność (Aktywator spójności).
- Budowanie kultury zaufania w zespole w sposób zamierzony, poprzez użycie odpowiedniego języka, systemu wspólnych wartości oraz stworzenie procesu wzmacniania pożądanych zachowań wśród pracowników – opracowanie Deklaracji kultury zespołu.
- Lider modeluje zachowania pracowników. Uczestnicy zastanawiają się, jak ich działania i zachowania oddziałują na ich zespoły i jak w zamierzony sposób kształtować zachowania pracowników – Plan rozwoju przywództwa.
Rola 2. Stwórz wizję - Zaprojektowanie inspirującej wizji zespołu, która pomaga:
– odpowiedzieć sobie na pytanie “Dlaczego w ogóle chcę tu pracować?” – w rekrutowaniu i utrzymywaniu pracowników; – uspójnić strategię zespołu ze strategią całej organizacji; – w pogłębianiu zaangażowania, bo nadaje pracy sens, a zespołowi pomaga w koncentracji na wynikach, których oczekują wszyscy interesariusze: - Przeanalizowanie, jak nasz zespół przyczynia się do realizacji wizji organizacji.
- Opracowanie strategii dla zespołu, która będzie spójna ze strategią organizacji.
- Ułożenie przejrzystej, zwięzłej, motywującej i przekonywującej komunikacji o strategii – Mapa komunikacji strategii.
|
Dzień 2: 9:00-17:00 Lunch: 13:00-14:00 | Rola 3. Realizuj strategię - Omówienie, jak dostosowanie procesów wspiera i ułatwia realizację.
- Sześć elementów, które warto uwzględniać w strategii zespołu.
- Proces 4 Dyscyplin realizacji – jako system operacyjny zarzadzanie wynikami, a w szczególności:
– Określenie przy pomocy odpowiedniego narzędzia kluczowych celów – Widly Important Goals (WIGs), które decydują o powodzeniu strategii. – Ustanowienie wskaźników mierzenia postępu w osiąganiu tych celów – Lead Measures (wskaźniki kierunkowe), które są prognostyczne. – Sposoby utrzymywania poczucia współodpowiedzialności (wprowadzenie cotygodniowych spotkań, tablice wyników, podejmowanie cotygodniowych zobowiązań).
Rola 4. Rozwijaj potencjał - Rola coachingu, na czym polega skuteczny coaching oraz czym się on różni od udzielania informacji zwrotnej.
- Zmiana dotychczasowej perspektywy postrzegania pracowników na jednostki z natury uzdolnione i utalentowane – Paradygmat niepodzielnej jednostki.
- Udzielanie i przyjmowanie informacji zwrotnych wzmacniających pożądane zachowania.
- Umiejętności coachingowe w praktyce: zadawanie pytań, słuchanie i wzmacnianie.
- Opracowanie Planu coachingu (przykładowe scenariusze) w celu: osiągania wyników, rozwiązywania problemów lub rozwijania kariery zawodowej pracowników.
|