Zarządzając niepodzielną jednostką



Zarządzając niepodzielną jednostką

Stephen R. Covey

 

Zbyt wielu menedżerów wykazuje mentalność z czasów rewolucji przemysłowej, która zakłada przedmiotowe postrzeganie człowieka. Wielu z nas uważa, że czas ery przemysłowej przeminął.

Wielu z nas sądzi, że żyjemy w nowej „erze pracownika wiedzy”. Wielu z nas jest przekonanych, że dawno minęły czasy automatycznie pracujących robotników i bezmyślnej hierarchii. Prawda jest taka, że destrukcyjne postawy z czasów epoki przemysłowej przetrwały, nierzadko w jeszcze bardziej drastycznej formie. Przeanalizujcie następujące przypadki:

  • Pracownik restauracji szybkiej obsługi, który widzi jak kasa wyświetla komunikat „zbyt wolno”, jeśli realizacja zamówienia trwa o kilka sekund za długo.
  • Pielęgniarka, która musi obowiązkowo nosić przy sobie pager określający miejsce jej pobytu. Urządzenie odzywa się co kilka minut, nawet jeśli jest ona zajęta uspokajaniem pacjenta lub usypianiem dziecka.
  • Obowiązkowy system „dorocznej oceny wyników”, który tworzy podziały, działa destruktywnie na morale i skłania pracowników do zmiany pracy.

W czasach ery przemysłowej robotnik miał przynajmniej zwierzchnika, z którym mógł porozmawiać. W obecnych czasach, w wielu przypadkach praca jest nadzorowana zdalnie w sposób elektroniczny. Porównajcie ten styl zdehumanizowanego zarządzania ze stylem przywództwa, w którym pracownika ceni się jako osobę ludzką – dostrzega się jego umysł, serce i ducha:

  • Menedżer w pizzerii, który spotyka się z pracownikami raz w tygodniu, by zapytać: „Co innowacyjnego możemy zrobić w tym tygodniu?”
  • Kapitan marynarki wojennej, który rozmawia z każdym marynarzem, aby poznać jego największe marzenia i aspiracje.
  • Szef działu, który rozumie, w czym są dobrzy jego pracownicy i potrafi wykorzystać ich umiejętności.

Bycie liderem zaczyna się od głębokiego zrozumienia naszych pracowników – jako istot ludzkich. Wielu liderów wykorzystuje potencjał pracowników w minimalnym stopniu, bo postrzega ich przez pryzmat „opisu stanowiska”. Zdaje się nie dostrzegać, że każda z tych osób jest niezwykłą wartością samą w sobie i skrywa niewykorzystany potencjał. Natomiast wielcy przywódcy traktują swoich ludzi jak niepodzielne jednostki, nie jak zasoby ludzkie. Mówiąc o niepodzielnej jednostce mamy na myśli cztery wymiary, charakteryzujące każdą osobę: ciało (możliwości fizyczne), serce (pasję), umysł (wiedzę i umiejętności) oraz ducha (poczucie sensu i celu).

Lider, który zaniedbuje jeden z tych czterech aspektów, zawsze będzie traktował ludzi przedmiotowo.

Jeśli zaniedba serce, nie uda mu się wydobyć z ludzi pasji w pracy. Jeśli zaniedba umysł, nie wykorzysta ich kreatywności.

Każdy prawdziwy lider odwołuje się do tych czterech wymiarów osoby i wykorzystuje jej różnorakie możliwości.

Tego rodzaju liderem jest kapitan Mike Abrashoff. Został dowódcą statku, który tonął – dosłownie i w przenośni. Objął dowództwo nad USS Benfold, okrętem marynarki wojennej, który cieszył się najgorszą sławą w całej flocie. W ciągu zaledwie kilku lat sprawił, że jego okręt stał się dumą marynarki wojennej.

Jak tego dokonał? Dobrze znał swoich ludzi – znał ich niemal na wylot. Rozmawiał z każdym z marynarzy po kolei – a było ich na pokładzie trzystu – pytając o ich nadzieje, marzenia, obawy, cele, preferencje, to, czego nie lubią. Kiedy dowiedział się, że wielu z nich chciało studiować, pomógł im w podjęciu studiów korespondencyjnych.

Gdy dowiedział się, że nie lubią malowania statku, zmodyfikował cały proces. Sprawił, że zaczęli myśleć, jak zrobić coś inaczej, lepiej, szybciej.

Chcąc zostać liderem powinieneś słuchać głosu swojego zespołu. Zapytaj współpracowników o cztery aspekty życia:

 

Ciało

  • Czy twój „silnik finansowy” jest w dobrej formie?
  • Co możemy zrobić, aby poprawić nasze środowisko pracy?

Serce

  • Co zawsze lubiłeś robić?
  • Jakie perspektywy zawodowe najbardziej cię cieszą?

Umysł

  • W czym jesteś naprawdę dobry?
  • Jakie widzisz perspektywy dla swojego rozwoju?

Duch

  • Jaki wkład własny chciałbyś wnieść do firmy – coś, co ma dla ciebie duże znaczenie? Pomyśl, jaką moc ma lider, który wie to wszystko o swoich ludziach – o ich niewykorzystanych umiejętnościach i pasjach. Lider, który nie zna odpowiedzi na te pytania, jest jak rolnik, który ledwie wiąże koniec z końcem.

 

Dr Stephen R. Covey

1932-2012

 Został uznany przez magazyn „Time” za jednego z 25 najbardziej wpływowych Amerykanów. Ośmiokrotnie otrzymywał tytuł doktora honoris causa. Był nie tylko autorem wielu książek biznesowych, publicystą, jednym z najbardziej znanych mówców motywacyjnych, lecz również nauczycielem i doradcą szefów wielkich korporacji. Był również współzałożycielem i wiceprezesem firmy doradczej FranklinCovey, której przedstawicielstwa znajdują się w 147 krajach świata i która notowana jest na nowojorskiej giełdzie. W ciągu ostatnich 10 lat licencjonowane szkolenia FranklinCovey przeszło tysiące polskich menedżerów.


Chcesz dowiedzieć się więcej o zarządzaniu strategicznym?


Zapoznaj się z książką The 4 Disciplines of Execution (EN)


Studium przypadku – Marriott (EN)