Jak, jako lider, rozwijać umiejętności zarządzania sobą z pomocą 7 Nawyków Skutecznego Działania?

Umiejętność samodzielnego zarządzania to fundament zarówno rozwoju osobistego, jak i zawodowego. Skuteczne zarządzanie emocjami, myślami i działaniami pozwala wydobyć z siebie to, co najlepsze, zarówno w domu, jak i w pracy. Nasza najlepsza wersja często objawia się właśnie w pracy nad sobą.

Jak wiele umiejętności zawodowych, umiejętności zarządzania sobą przenikają do wszystkich aspektów życia, co jest szczególnie istotne w dzisiejszych czasach, gdy granice między życiem osobistym a zawodowym są coraz bardziej zatarte.

Współczesne miejsce pracy wymaga od wszystkich, zwłaszcza liderów, samoświadomości. Liderzy mają ogromny wpływ na ludzi wokół siebie i jest to niezwykle ważne, aby znali swoje mocne strony, słabości i motywacje. Ta umiejętność zarządzania sobą pozwala im nie tylko produkować jak najlepsze wyniki, ale także stanowić pozytywny przykład dla swoich zespołów i współpracowników.

Choć liderzy, którzy skutecznie zarządzają sobą, pomagają budować zaufanie i rozwijać zdolności swoich zespołów, to każdy może skorzystać z poprawy umiejętności samodzielnego zarządzania, zarówno w życiu osobistym, jak i zawodowym.

Zarządzanie sobą obejmuje zdolność do ustanawiania i utrzymywania granic między pracą a domem, zapewniając, że zarówno liderzy, jak i pracownicy, którym służą, mogą zarządzać swoim czasem i energią bez wypalenia.

Czym są umiejętności zarządzania sobą?

Umiejętności zarządzania sobą składają się ze zdolności jednostki do skutecznego regulowania i kontrolowania swoich emocji, zachowań i działań. Te umiejętności obejmują zarządzanie czasem, wyznaczanie celów, podejmowanie decyzji, regulację emocji i odpowiedzialność.

Kultywowanie tych umiejętności pomaga w zwiększeniu produktywności, redukcji stresu i skutecznym radzeniu sobie z wyzwaniami zarówno osobistymi, jak i zawodowymi. Pozwala liderom organizacji stać się doskonałymi w osobistym przywództwie, poprawiając wyniki biznesowe i transformując kulturę organizacyjną znacznie szybciej, niż gdyby skupiali się wyłącznie na zewnętrznych aspektach poprawy.

Nigdy nie było złego momentu na poprawę umiejętności zarządzania sobą. Jednak w świecie pracy, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek wcześniej, nigdy nie było też lepszego momentu.

7 kluczowych umiejętności zarządzania sobą

Książka „7 Nawyków Skutecznego Działania” stanowi świetną perspektywę do poprawy umiejętności zarządzania sobą. 7 Nawyków to jak system operacyjny do zarządzania sobą. I zaczyna się to długo przed pojawieniem się jakichkolwiek wyzwań.

Skrócony przewodnik po 7 Nawykach

Przekonaj się, jak nowoczesny model zarządzania pomoże Ci w budowaniu efektywnej organizacji, która nie tylko dynamicznie się rozwija, ale również osiąga ponadprzeciętne wyniki.

Pobierz bezpłatny poradnik

1. Bądź proaktywny

W chaotycznym świecie ważne jest, aby pamiętać, że mamy wpływ na swoje działania.  Siły zewnętrzne i bodźce przestają mieć znaczenie. Dzięki temu możemy odrzucić wszystko, nad czym nie mamy kontroli, i skupić się na tym, co możemy kontrolować.

Często możemy wpaść w pułapkę poczucia paraliżu w pracy. Każdy z nas miał taki moment, kiedy wie, że musi wykonać zadanie, ale nie potrafi zacząć. Bycie proaktywnym, jako forma zarządzania sobą, oznacza wyciszenie hałasu i zrobienie pierwszego kroku, ponieważ informacje zwrotne, które otrzymamy, powiedzą nam, czy idziemy we właściwym kierunku.

Zarządzanie sobą to branie odpowiedzialności za swoje życie. Bycie proaktywnym to branie tej odpowiedzialności i działanie.

2. Zaczynaj z wizją końca

Wyobrażenie sobie celu końcowego przed rozpoczęciem działania ma ogromną wartość. Jeśli nie podejmiesz świadomego wysiłku, aby wyobrazić sobie, kim chcesz być i czego chcesz w życiu, to dajesz innym ludziom i okolicznościom możliwość kształtowania ciebie. To jest przeciwieństwo osobistej odpowiedzialności, która wiąże się z doskonaleniem umiejętności zarządzania sobą.

Zaczynanie z wizją końca wymaga wyobraźni. To jak malowanie obrazu, gdzie chcesz być, a następnie cofanie się, aby określić każdy z małych kroków, które pomogą ci przejść z miejsca, w którym jesteś, do miejsca, gdzie chcesz być.

Oznacza to również ciągłe korygowanie, gdzie jesteś na tej drodze i czy ta ścieżka jest nadal odpowiednia. Zarządzanie sobą oznacza, że wiesz, jaki następny krok podjąć, ponieważ z wyprzedzeniem wyznaczyłeś jasną miarę sukcesu, zamiast przechodzić przez drzwi tylko dlatego, że są otwarte i zostałeś zaproszony.

Zaczynanie z wizją końca pozytywnie przyczynia się do zarządzania zespołem.  Poprawisz koncentrację na celu, zamiast rozpraszać się migocącymi pomysłami, które pojawiają się po drodze.

3. Rób najpierw to, co najważniejsze

Pomyśl o najbardziej efektywnych ludziach, których znasz. Te niesamowite przykłady osób, które umiejętnie zarządzają sobą. Wyjątkowo dobrze równoważą wspaniałe życie rodzinne z równie udaną karierą. Co mają wspólnego? Priorytetyzują.

Ludzie, którzy najpierw robią to, co najważniejsze, to ci, którzy skutecznie połączyli umiejętności: 

  • zarządzania sobą, 
  • bycia proaktywnym,
  • zaczynania z wizją końca. 

Priorytety każdego mogą być inne, ale każdy, kto zarządza nimi, robi to, definiując je od samego początku.

Priorytetyzacja przychodzi pierwsza, a potem ochrona najważniejszych priorytetów. To wykracza poza codzienną listę zadań. Najpierw chcemy mieć jasność co do najważniejszych ról, jakie musimy odgrywać, zarówno osobiście, jak i zawodowo, na nadchodzący tydzień lub miesiąc, z jasno określonymi celami, które są najważniejsze. Następnie należy zabezpieczyć odpowiednią ilość czasu na wykonanie tych ważnych działań. Ci, którzy wystarczająco udoskonalili swoje umiejętności zarządzania sobą, ciężko pracują nad właściwym dysponowaniem swoim czasem, ponieważ wiedzą, że dzięki temu nie będą marnować dnia na ciągłe reagowanie na kolejną, najnowszą, najpilniejszą rzecz.

4. Myśl w kategoriach wygrana-wygrana

Pierwsze trzy nawyki są wewnętrzne. Zarządzanie sobą zaczyna się od wewnątrz, ale jest równie ważne w interakcjach z innymi. Zarówno w pracy, jak i w domu, współpraca jest kluczowa.

Aby skuteczniej współpracować, musisz pracować nad budowaniem relacji opartych na wysokim zaufaniu. Aby to zrobić, musisz myśleć o sukcesie w kategoriach, które nie oznaczają automatycznie, że ktoś inny musi przegrać, abyś ty mógł wygrać.

Umiejętności zarządzania sobą mają trwać przez całe życie. Z pewnością można odnieść sukces w relacji wygrany-przegrany w krótkim okresie. Ale kiedy spotykam ludzi lub współpracowników, którzy mają trudności z wyobrażeniem sobie scenariuszy wygrana-wygrana, proszę ich, aby pomyśleli o tym, jak te relacje mogą wyglądać za sześć miesięcy, rok, a nawet pięć lat.

Częścią dojrzałości związanej z przyjęciem umiejętności zarządzania sobą jest opóźnienie gratyfikacji. Może teraz dostaniesz wszystko, czego chcesz, budując relację opartą na „ja wygrywam, ty przegrywasz”. Ale wygrana-wygrana oznacza, że dostaniesz to wszystko i jeszcze więcej, jeśli uda ci się mieć odrobinę cierpliwości. Relacje stanowią podstawę większości sukcesów biznesowych.

5. Najpierw staraj się zrozumieć, potem być zrozumianym

Nie ma większej umiejętności w życiu niż komunikacja. Jednak w kontekście zarządzania sobą, skuteczna komunikacja to nie tylko wyrażanie swoich potrzeb, ale również aktywne słuchanie

Najlepszym sposobem na wpływanie na innych jest głębokie zrozumienie ich potrzeb i perspektyw. Możesz myśleć, że wiesz, co oznacza wygrana dla klienta, ale możesz być całkowicie zaskoczony odpowiedzią, którą ci udzieli, gdy go o to zapytasz. Aby budować relacje oparte na wysokim zaufaniu, które są niezbędne do współpracy, musisz najpierw pracować nad umiejętnością zarządzania sobą poprzez ciekawość i ciszę, aby naprawdę usłyszeć, co ktoś inny myśli.

6. Synergia

Gdy już tak ciężko pracujesz nad umiejętnościami zarządzania sobą, które pozwalają innym wygrywać – i kiedy aktywnie słuchasz, czego naprawdę chcą – stworzyłeś warunki do powstania synergii. To jest moment, kiedy wykorzystujesz zaufanie, które zbudowałeś, jako fundament do twórczej współpracy.

Może to wydawać się ryzykowne, ale to właśnie tu dzieje się magia. Różnice między ludźmi – ich mocne strony i unikalne talenty – mogą być wykorzystane w energetyzujący sposób, zamiast popadać w grupowe myślenie, które zazwyczaj prowadzi do słabych wyników. Synergia pozwala na pojawienie się nowego myślenia, wglądów i rezultatów, które w przeciwnym razie by się nie pojawiły.

To właśnie te różnice napędzają synergię. Są one siłą, nie słabością, i mogą ujawnić się tylko wtedy, gdy stworzyłeś relacje oparte na wysokim zaufaniu, które sprawiają, że wszyscy czują się bezpiecznie, aby się nie zgadzać i ujawniać swoje różnice.

Twoje mocne i słabe strony mogą być uzupełniane przez zdolności i potrzeby twoich biznesowych partnerów. To tutaj mieszka synergia.

7. Ostrzenie piły

Redukcja stresu to kluczowa umiejętność w zarządzaniu sobą. I nic nie zmniejszy stresu tak, jak znalezienie czasu na działania, które cię napędzają energią, a nie wyczerpują.

Opisane powyżej nawyki wymagają obfitej energii emocjonalnej i intelektualnej. Wszyscy musimy zarządzać naszą energią i zdolnością do twórczej i hojnej pracy z tymi, którzy nas otaczają.

Na myśl przychodzi aforyzm „najpierw załóż swoją własną maskę tlenową”. Pierwsze trzy nawyki są wewnętrzne, kolejne trzy zewnętrzne, ale ten jest osobisty.

Zarządzanie sobą jest trudne, czasem niemożliwe, jeśli jesteś już wypalony. Równowaga między życiem zawodowym a prywatnym musi być priorytetem. Poświęcenie czasu na bycie najlepszym nie jest luksusem, ale raczej koniecznością.

Dowiedz się więcej o tych 7 umiejętnościach zarządzania w naszym szkoleniu „7 Nawyków Skutecznego Działania®” tutaj.

7 Nawyków Skutecznego Działania®

Spraw, aby Twój zespół stał się źródłem produktywności i zaangażowania w niespotykanej dotąd skali.

Dowiedz się więcej

Zalety silnych umiejętności zarządzania sobą dla organizacji

Zwiększona wydajność

Zdroworozsądkowe podejście do maksymalizacji zarządzania czasem oraz poprawy relacji osobistych i zawodowych przynosi widoczne rezultaty. Łatwo dostrzec, że doskonalenie umiejętności zarządzania sobą prowadzi do wyższej wydajności.

Potwierdzają to również badania. Według Uniwersytetu w Warwick, pracownicy posiadający wysokie umiejętności zarządzania sobą, w tym regulację emocji, są nawet o 12% bardziej produktywni niż ci, którzy tych umiejętności nie mają. Wyobraź sobie, że możesz zwiększyć produktywność całej organizacji o 12%!

Zredukowany stres i wypalenie

Efektywne zarządzanie sobą pomaga redukować stres. Znajomość priorytetów i sposobów ich realizacji zmniejsza niepewność i lęk, co sprzyja równowadze między pracą a życiem prywatnym. Amerykański Instytut Stresu informuje, że skuteczne zarządzanie sobą, zwłaszcza zarządzanie czasem, obniża poziom stresu. Aż 43% pracowników w USA przyznaje, że potrzebuje pomocy w zarządzaniu swoim czasem.

Pomyśl o energii, którą mógłbyś uwolnić, gdyby twoje zespoły odczuwały mniej stresu i wypalenia.

Lepsza współpraca zespołowa

Liderzy, którzy doskonalą umiejętności zarządzania sobą, mają pozytywny wpływ na całą kulturę biznesową. Poprawa komunikacji wynikająca z lepszego zarządzania sobą prowadzi do większego zaufania wśród członków zespołu. Wysokie zaufanie jest kluczowe, aby członkowie zespołu podejmowali ryzyko niezbędne do dokonywania innowacyjnych przełomów.

Często mówi się o zmianach kultury w pracy, ale nie ma prostego sposobu, aby to osiągnąć. Pracując nad własnym zarządzaniem sobą i obserwując, jak te zmiany wpływają na innych, można zacząć budować lepszą kulturę organizacyjną.

Pomaganie liderom w lepszym zarządzaniu własną energią i podejściem do wyzwań jest miejscem do podniesienia kultury organizacyjnej na wyższy poziom.

Praktyczne kroki dla liderów do kultywowania umiejętności zarządzania sobą w zespołach

  • Ustalaj jasne oczekiwania.
  • Zapewnij zasoby i wsparcie.
  • Wspieraj autonomię.
  • Promuj równowagę między pracą a życiem prywatnym.
  • Kultywuj mindset wzrostu.

Wnioski

Zarządzanie sobą jest rzeczywistością dla każdego w każdym aspekcie życia. Doskonalenie umiejętności potrzebnych do właściwego zarządzania myślami, zachowaniami i emocjami jest niezbędnym elementem rozwoju zarówno w biurze, jak i w domu. Może nie być ważniejszego momentu w historii, aby pracować nad tymi umiejętnościami, biorąc pod uwagę ilość bodźców zewnętrznych, które codziennie nas bombardują z każdej strony. Zarządzaj tymi rzeczami, a zarządzanie wszystkim innym stanie się o wiele łatwiejsze.

Skontaktuj się z nami

Skontaktuj się z nami