Praktyka 4: Zbuduj kulturę udzielania informacji zwrotnych

Zachowaj równowagę między odwagą i rozwagą.

W udzielaniu informacji zwrotnej zauważyć można dwa skrajnie odmienne podejścia:

  • Za dużo odwagi. Ten typ lidera nie ma problemu z mówieniem ludziom tego, co myśli. Często daje za dużo informacji zwrotnych, robi to zbyt ostro i za często.
  • Zbyt wiele rozwagi. W przypadku drugiego typu lidera, myśl o udzieleniu komuś trudnej informacji zwrotnej sprawia, że żołądek podchodzi mu do gardła. Unika więc tego, a problemy nie tylko nie znikają, a wręcz narastają.

Obie skrajności powodują, że lider działa na szkodę swojego zespołu. Zbyt duża odwaga i niewystarczająca rozwaga mogą obniżyć samoocenę lub pewność siebie pracowników. Równie szkodliwa jest też zbytnia rozwaga i brak odwagi. W tej sytuacji lider zaniedbuje swój zespół, ponieważ nie udzielając informacji zwrotnej lub udzielając jej zbyt ogólnikowo, wzmacnia słabości pracowników. Ludzie wpadają wtedy w te same pułapki, które utrudniają ich rozwój i obniżają efektywność.

Nieprzekazywanie informacji zwrotnych szkodzi również liderowi i temu, jak jest postrzegany przez zespół. Jeśli lider unika zajęcia się trudną kwestią, zespół może postrzegać go jako słabego i stracić zaufanie do jego kompetencji.

Wyjaśnij swoje intencje

W udzielaniu informacji zwrotnych kluczowe są motywy lidera. Zespół musi wiedzieć i wierzyć, że intencją lidera jest pomoc w rozwijaniu ich umiejętności i potencjału.

Skuteczna informacja zwrotna

Podejście nieskutecznego lidera polega na myśleniu o sobie jako o kimś, kogo zadaniem jest „naprawianie” – kiedy zespół ma problemy, to należy wskazać, co zespół robi źle, udzielając informacji zwrotnej. Natomiast podejście skutecznego lidera polega na rozwijaniu i wyzwalaniu potencjału pracowników – w tym także samego siebie, dzięki proszeniu innych o informację zwrotną.

W zależności od swoich doświadczeń, ludzie różnie traktują informację zwrotną, jednak pewne uniwersalne zasady dotyczą niemal wszystkich. Informacja zwrotna jest tak samo ważna dla młodego pracownika, zaraz po studiach, jak i dla weterana z trzydziestoletnim doświadczeniem, który zaczyna myśleć o emeryturze.

Kiedy liderzy mają już praktykę w efektywnym udzielaniu i przyjmowaniu informacji zwrotnych, mogą na swój własny sposób kształtować kulturę zespołu, w której konstruktywna, oparta na dobrych intencjach informacja płynie swobodnie w obu kierunkach. Każdy czuje się wysłuchany i szanowany, a produktywność i wyniki rosną.

Quote PNG

Jednym z największych darów, jakie możesz dać drugiemu człowiekowi, jest konstruktywna informacja zwrotna dotycząca błędu, o którym nie wiedział, że go popełnia. Robisz ludziom złą przysługę, nie mówiąc tego, co powinno być powiedziane, ponieważ nie jest to wygodne. Jeżeli zależy Ci na ludziach, udzielaj im szczerej i dokładnej informacji zwrotnej.

— Dr. Stephen R. Covey

Bezpłatny poradnik

Najważniejsze wskazówki dla liderów pierwszej linii

Kierowanie zespołem wymaga innych umiejętności niż praca samodzielnego pracownika.

Zapisz się na demo

Każdy zasługuje na świetnego menedżera

Poznaj sprawdzone metody, dzięki którym stworzysz wydajny zespół.

6 kluczowych praktyk w zarządzaniu zespołem™

01

Kierowanie zespołem wymaga innego podejścia i sposobu myślenia niż praca samodzielnego pracownika. Przeanalizuj najważniejsze różnice i zmień swoje podejście, co pozwoli Ci osiągnąć prawdziwy sukces w roli lidera.

02

Zwiększ zaangażowanie członków zespołu prowadząc regularne spotkania 1 na 1; staraj się lepiej zrozumieć, jakie mają wyzwania i pomagaj im samodzielnie rozwiązywać problemy.

03

Określ konkretne cele i wyniki, jakich oczekujesz od zespołu; deleguj zadania w taki sposób, aby ludzie mogli brać za nie odpowiedzialność i zapewnij im odpowiednie wsparcie.

04

Przekazuj informację zwrotną w sposób, który rozwija pewność siebie i kompetencje członków zespołu; poprawiaj swoje wyniki, prosząc o informacje zwrotne od innych.

05

Ustal działania, które ułatwią i przyspieszą przechodzenie zespołu przez zmiany oraz pomogą w osiągnięciu lepszych wyników.

06

Stosuj planowanie tygodniowe, aby skupić się na najważniejszych priorytetach i zwiększ swoją skuteczność w roli lidera, dzięki wykorzystaniu 5 źródeł energii.

Zapraszamy do współpracy. Poproś o przesłanie prezentacji.

Skontaktuj się z nami