Nawyk 3: Rób najpierw to, co najważniejsze®

Nawyk dyscypliny działania

Nawyk 3: Rób najpierw to, co najważniejsze, to podejmowanie decyzji w spójności z zasadami. Nawyk 3 jest praktyczną realizacją nawyków 1 i 2. Nawyk 1 mówi: „Ty jesteś twórcą. Ty decydujesz”. Nawyk 2, to pierwszy, umysłowy etap tworzenia, oparty na Twojej zdolności do wyobrażenia sobie, kim możesz się stać. Nawyk 3, to drugi, fizyczny etap tworzenia.

Ten nawyk jest miejscem, w którym nawyki 1 i 2 zderzają się z rzeczywistością. Dzieje się to każdego dnia i w każdej chwili. Odnosi się to do kwestii związanych z zarządzaniem czasem. Ale nie tylko; nawyk 3 dotyczy również zarządzania życiem – swoimi celami, wartościami, rolami i priorytetami. Czym są „rzeczy najważniejsze”? To te, które są dla Ciebie najbardziej wartościowe. Jeśli autentycznie stawiasz to, co najważniejsze na pierwszym miejscu, organizujesz i zarządzasz czasem oraz wydarzeniami zgodnie z osobistymi priorytetami, które ustaliłeś w nawyku 2.

Cztery ćwiartki zarządzania czasem

Działania, które podejmujemy podzielić można na cztery grupy, w zależności od ich pilności lub wagi. Pilne działanie to takie, które wymaga natychmiastowej uwagi. Sprawy pilne często spadają na nas znienacka i wywierają na nas presję. Na przykład, dzwoniący telefon jest kwestią pilną. Z kolei rzeczy ważne są związane z osiąganiem rezultatów. Przyczyniają się do realizacji naszej misji, odnoszą się do naszych wartości i najważniejszych celów. Często reagujemy na sprawy pilne, a ważne sprawy, które nie są pilne, odkładamy, bo wymagają więcej inicjatywy, więcej proaktywności.

Quote PNG

„Robienie najpierw tego, co najważniejsze oznacza planowanie i podejmowanie działań, skoncentrowane na najważniejszych priorytetach. To życie, w którym kierujesz się zasadami, które cenisz najbardziej, a nie podporządkowywanie się interesom i czynnikom zewnętrznym”.

— Dr. Stephen R. Covey

Planowanie tygodniowe

Bezpłatny poradnik

Jak skuteczni liderzy osiągają wyniki: 7 sposobów na bycie bardziej proaktywnym

Dowiedz się, jak podejmowanie inicjatywy poprzez drobne, ukierunkowane działania, może pomóc Ci w osiągnięciu Twoich celów odnoszących się do zespołu, kariery i życia.

Zapisz się na demo

Rozwijaj inteligencję społeczno-emocjonalną swoich pracowników

Dowiedz się, jak inspirujące lekcje doskonalenia osobistego, zawarte w książce „7 nawyków”, mogą pomóc w zmianie zachowań Twoich pracowników.

7 nawyków skutecznego działania

01

Skoncentruj się na tym, co możesz kontrolować i na co masz wpływ, a nie na tym, co jest poza Twoją kontrolą i wpływem.

02

Określ, co chcesz osiągnąć, jakie są kryteria sukcesu i jak to osiągniesz.

03
Nawyk 3: Rób najpierw to, co najważniejsze ®

Ustalaj priorytety i osiągaj najważniejsze cele, zamiast ciągle reagować na pilne sprawy.

04

Współpracuj efektywniej, budując relacje oparte na wysokim poziomie wzajemnego zaufania.

05

Wywieraj wpływ na innych, dzięki lepszemu zrozumieniu ich potrzeb i punktu widzenia.

06

Szukaj innowacyjnych rozwiązań, które biorą pod uwagę odmienne perspektywy i potrzeby wszystkich zainteresowanych.

07

Zwiększ swoją motywację, poziom energii i popraw równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, inwestując czas w regularną samoodnowę.

Zapraszamy do współpracy. Poproś o przesłanie prezentacji.

Skontaktuj się z nami