Nawyk empatycznej komunikacji
Komunikowanie się, to jedna z najważniejszych umiejętności w życiu człowieka. Nauka mówienia, czytania i pisania zajmuje nam wiele lat. A co ze słuchaniem? Czy byłeś na szkoleniu, które nauczyło Cię słuchać tak, aby autentycznie i w pełni zrozumieć drugą osobę?
Jeśli postępujesz tak, jak większość ludzi, prawdopodobnie najpierw starasz się, żeby Cię zrozumiano; chcesz przedstawić swój punkt widzenia. Postępując w ten sposób, możesz ignorować lub przerywać wypowiedź drugiej osoby. Możesz udawać, że słuchasz lub wybiórczo słyszeć tylko interesujące Cię informacje. Może też być tak, że skupiasz się wyłącznie na konkretnych słowach, ale nie dociera do Ciebie całość przekazu. Dlaczego tak się dzieje?
Ponieważ większość ludzi słucha z zamiarem udzielenia odpowiedzi, a nie z intencją zrozumienia. W rzeczywistości słuchasz siebie, ponieważ przygotowujesz w myślach to, co zamierzasz powiedzieć, szykujesz pytania, które zamierzasz zadać, itd. Filtrujesz wszystko, co słyszysz przez swoją autobiografię; własne doświadczenia życiowe i perspektywę. Porównujesz to, co słyszysz ze swoimi opiniami i wyobrażeniami, i sprawdzasz, jak to się ma do Twoich wcześniejszych doświadczeń. W efekcie wiesz, co ma na myśli druga osoba, zanim jeszcze skończy mówić. Czy któreś z powyższych stwierdzeń brzmi znajomo?
Możesz powiedzieć: „Hej, chwileczkę. Ja po prostu próbuję wczuć się w sytuację tej osoby, czerpiąc z własnych doświadczeń. Czy to takie złe?”. W niektórych sytuacjach odpowiedzi autobiograficzne mogą zostać dobrze odebrane, np. gdy ktoś wyraźnie prosi o radę lub opinię z Twojego punktu widzenia albo gdy w danej relacji jest bardzo wysoki poziom zaufania.
Staraj się najpierw zrozumieć
Kiedy słuchasz autobiograficznie (z własnej perspektywy), zazwyczaj reagujesz na jeden z czterech poniżej opisanych sposobów:
- Ocenianie: Oceniasz, a potem zgadzasz się lub nie.
- Sondowanie: Zadajesz pytania z własnej perspektywy.
- Doradzanie: Dajesz rady, wskazówki i gotowe rozwiązania.
- Interpretowanie: Analizujesz motywy i zachowania ludzi z perspektywy własnych doświadczeń.
„Gdybym miał podsumować jednym zdaniem najważniejszą zasadę dotyczącą komunikacji i relacji międzyludzkich, brzmiałaby ona następująco: staraj się najpierw zrozumieć, a potem być zrozumiany”.
Obietnica 7 nawyków
Bezpłatny poradnik
Słuchanie – kompetencja lidera: 9 wskazówek, jak prowadzić wartościowe rozmowy
Naucz się słuchać w sposób, który pozwoli Ci lepiej zrozumieć innych i sprawi, że oni lepiej zrozumieją Ciebie.
Zapisz się na demo
Rozwijaj inteligencję społeczno-emocjonalną swoich pracowników
Dowiedz się, jak inspirujące lekcje doskonalenia osobistego, zawarte w książce „7 nawyków”, mogą pomóc w zmianie zachowań Twoich pracowników.
7 nawyków skutecznego działania
Skoncentruj się na tym, co możesz kontrolować i na co masz wpływ, a nie na tym, co jest poza Twoją kontrolą i wpływem.
Określ, co chcesz osiągnąć, jakie są kryteria sukcesu i jak to osiągniesz.
Ustalaj priorytety i osiągaj najważniejsze cele, zamiast ciągle reagować na pilne sprawy.
Współpracuj efektywniej, budując relacje oparte na wysokim poziomie wzajemnego zaufania.
Wywieraj wpływ na innych, dzięki lepszemu zrozumieniu ich potrzeb i punktu widzenia.
Szukaj innowacyjnych rozwiązań, które biorą pod uwagę odmienne perspektywy i potrzeby wszystkich zainteresowanych.
Zwiększ swoją motywację, poziom energii i popraw równowagę między życiem zawodowym i prywatnym, inwestując czas w regularną samoodnowę.